Terug naar brandstories

Het verhaal van Riitta, oprichtster van Flow Cosmetics

Flow Cosmetics, opgericht door Riitta Jänkäläs, is ontstaan als droom om pure, betrouwbare producten te ontwikkelen voor lichaam en geest. Een voormalige carrière in de cosmetica en aromatherapie heeft er toe geleid dat ze haar eigen biologische verzorgingslijn is gaan ontwikkelen. De eerste productie is gestart vanuit een kleine achterkamer in haar garage, waar ze in 2004 haar eerste aroma zeep maakte. Het feit dat klanten de zeep erg fijn vonden, motiveerde haar nog sterker om het assortiment uit te gaan breiden. Kort hierna, lagen de producten in verschillende winkels in Finland en verhuisde het bedrijf naar een eigen pand waarvoor nieuwe apparatuur werd gekocht.

Waar komen de producten oorspronkelijk vandaan en waar worden ze geproduceerd?

De producten worden geproduceerd in een kleine fabriek in Hyvinkää, in het zuiden van Finland. Er zijn zes mensen werkzaam in de fabriek en het merendeel van de producten worden nog handmatig geproduceerd. De producten worden gemaakt met een passie voor biologische ingrediënten en met respect voor ambachtelijke tradities. De producten en ingrediënten worden nooit getest op dieren, we testen alle producten zelf.

Wat is jullie missie en welke dromen willen jullie in de toekomst nog realiseren?

Betrouwbare, natuurlijke producten met biologische ingrediënten produceren en ervoor zorgen dat de geweldige arctische ingrediënten wereldwijd bekend worden!

Wat zijn jullie favoriete producten en waarom?

Ons favoriete product is de shampoo zeep. Het is een op zeep gebaseerd product om je haar mee te wassen. Het product is niet te vergelijken met andere vloeibare shampoos op de markt (ook niet de natuurlijke vloeibare shampoos), omdat de basis zeep is, de meest natuurlijke tenside (oppervlakte-actieve stof) beschikbaar. De zeep is 100% biologisch afbreekbaar en produceert geen plastic afval. De shampoo zeep geeft het haar niet alleen meer volume en glans, bij veel klanten zijn zelfs hoofdhuidproblemen opgelost door het gebruik van de shampoo zeep. Ritta is snel na de eerste batch zeep begonnen met het maken van shampoo zeep. Zij wilde een volledig natuurlijk alternatief ontwikkelen voor het wassen van je haar en zo is de zeep shampoo geboren.

Wat vinden jullie belangrijk als het om ingrediënten gaat?

Wij hechten veel waarde aan biologische ingrediënten, goede kwaliteit en transparantie. We kiezen onze leveranciers zorgvuldig uit en zorgen ervoor dat de producten die zij aanbieden van goede kwaliteit zijn en dat het ingrediënt in overeenstemming is met de biologische cosmetica richtlijnen van Ecocert etc. Wanneer wij ingrediënten uit het buitenland kopen, maken wij gebruik van betrouwbare, bekende bedrijven. In Finland werken we ook samen met kleinere producenten, die wij persoonlijk kennen. Zo krijgen we onze brandnetel en calendula van een lokale biologische boer. De arctische ingrediënten komen van twee verschillende leveranciers, we hebben een leverancier die gespecialiseerd is in de productie van hoog geconcentreerde bessen oliën. Daarnaast werken we ook samen met een kleinere leverancier die de arctische ingrediënten verzamelt met de hand en ze zelf ook droogt, zodat ze gebruikt kunnen worden als kruiden.

Welk advies zou je mensen willen geven die overwegen over te stappen naar natuurlijke producten?

Zodra je overstapt, is er geen weg meer terug 🙂 Het merendeel van de mensen die starten met het gebruik van natuurlijke producten worden direct verliefd op het gevoel dat ze krijgen bij het gebruik van natuurlijke producten. De geuren zijn nog levendiger, dicht bij de natuur en het voelt goed om te weten dat het product dat je op je huid smeert bestaat uit natuurlijke ingrediënten zonder schadelijke stoffen. De keuze die je maakt is ook erg belangrijk voor het milieu. Alles wat je op je huid smeert verdwijnt niet in de lucht, maar was je er af en komt terecht in ons watersysteem. Het is dus erg belangrijk dat de producten milieuvriendelijk zijn.

Shop de producten van Flow Cosmetics

Waardering 5.00 uit 5
 10.80
Waardering 5.00 uit 5
 18.99
Waardering 4.00 uit 5
 18.99
Waardering 5.00 uit 5
 10.80
Terug naar brandstories